Kartteam Hub van Doornecollege

Al drie keer goud op het circuit: kartproject helpt leerlingen van racebaan naar loopbaan

4 November 2025

Op het Hub van Doornecollege in Deurne kun je niet om het kartproject van Mobiliteit en Transport heen. Al vanaf het begin van Sterk Techniekonderwijs (STO) wordt er volop gesleuteld aan een eigen kart. Wat begon als een experiment, is inmiddels uitgegroeid tot een breed gedragen leerlijn. Het project weet leerlingen én regionale bedrijven te grijpen en laat ze niet meer los.

Afgelopen schooljaar werd de inzet van de leerlingen opnieuw beloond met een bijzondere prestatie. Voor de derde keer op rij won het raceteam de landelijke finale van GreenKart Racing. Daarmee is het Hub van Doornecollege drie keer op rij Nederlands kampioen Superkart. En dat als enige vmbo-school tussen de mbo-superkarts!

De kampioen in de kart van Hub van Doorne

Gas erop!

Geert Aben, projectleider (programmalijn 1) van Sterk Techniekonderwijs op het Hub van Doornecollege, is de drijvende kracht achter het initiatief. “Vanuit STO hebben we de kans gekregen om allerlei projecten te starten om leerlingen enthousiast te maken voor techniek en technologie,” begint Geert. “Bij Mobiliteit en Transport dachten we: hoe kunnen we leerlingen écht raken? De kart-races bleken ideaal. In coronatijd hadden we de ruimte om dat goed op te bouwen en connecties te leggen met regionale bedrijven. Vanuit die basis zijn we verder gaan ontwikkelen.”

Volop kruisbestuiving tussen vakken

Wat begon als een los project, groeide in korte tijd uit tot een centrale activiteit binnen de school. De opdrachten zijn inmiddels opgenomen in het profiel- en keuzedeel van Mobiliteit en Transport. En niet alleen daar. Ook in vakken als wiskunde, natuurkunde en Nederlands zijn duidelijke verbindingen ontstaan.

Leerlingen moeten technische keuzes uitleggen, berekeningen maken en hun plannen presenteren tijdens de keuringen van GreenKarting. “Dat oefenen ze dan in de lessen Nederlands en zo leren ze daar presenteren. Niet omdat het moet, maar omdat ze er zélf mee aan de slag willen.”

“Ze slapen nog nét niet op school”

Het enthousiasme is aanstekelijk. Leerlingen komen in hun vrije tijd naar school om aan de karts te sleutelen. Ze nemen initiatief, zoeken verdieping en raken betrokken bij elke stap van het ontwikkelproces. Ieder jaar wordt er weer iets nieuws aan de kart toegevoegd.

Zo willen leerlingen komend jaar een zelfontworpen DRS-systeem bouwen. Daarmee win je op rechte stukken snelheid en heb je in de bochten meer grip. “Ze slapen nog net niet op school,” zegt Geert lachend. “Maar dit is hun passie. En wij luisteren daar echt naar. Het zijn hun eigen ideeën die de kart vormgeven.”

Alles samen met bedrijven

De impact van het project wordt versterkt door de samenwerking met bedrijven in de regio. Lokale ondernemers helpen mee aan de bouw van de kart, leveren materialen en apparatuur en nodigen leerlingen uit om samen te werken. Soms spuit een bedrijf de kart in teamkleuren. Soms bouwen ze samen aan onderdelen zoals accupakketten of een lift op perslucht.

Maar het gaat verder dan sponsoring, vertelt Geert. “Leerlingen presenteren zelf hun project aan bedrijven. Ze vertellen wat ze geleerd hebben, wat ze komen brengen en bouwen op die manier een netwerk op. Zo wordt techniek zichtbaar en maken zij ook zichzelf zichtbaar.”

Die zichtbaarheid groeit verder buiten de schoolmuren. Het team was onlangs aanwezig bij de Jax Racing Days, waar ze samen met bedrijven lieten zien hoe krachtig projectonderwijs kan zijn. Ook namen ze deel aan verschillende shows en demonstraties, waarin techniek, innovatie en samenwerking samenkomen.

Van muizenval tot motor

Het kartproject staat niet op zichzelf. Parallel daaraan ontwikkelde het Hub van Doornecollege een doorgaande leerlijn richting het primair onderwijs. Leerlingen uit groep 7 en 8 maken via de Muizenval Challenge hun eerste racewagentje. Ze bouwen met een houten frame, een muizenval als motor en onderdelen uit de techniekvakken.

Ook hier gaan ze op bezoek bij bedrijven. Ze ontdekken hoe elektriciteit werkt en bouwen met hun handen én hoofd. Elk jaar komen deze projecten samen op de Circuit Day, een groot techniekfeest met kartfinales, muizenvalraces en in de toekomst ook robotwedstrijden.

Techniekonderwijs als motor voor talentontwikkeling

Voor Geert is het duidelijk waarom dit project werkt. “Het is echt. Leerlingen voelen verantwoordelijkheid, werken samen en laten met trots zien wat ze kunnen. Ze leren voor zichzelf, maar ook van elkaar. En dat zie je terug: in hun prestaties, in hun betrokkenheid en in hun toekomst.”

De derde nationale titel is een kroon op het werk. Maar belangrijker nog: het laat zien dat techniekonderwijs een verschil kan maken. Niet alleen als losstaand vak, maar als motor voor nieuwsgierigheid, eigenaarschap en groei.

En de toekomst? Die is al in volle gang. Op 6 november start het nieuwe raceseizoen en de leerlingen staan alweer te trappelen om de eerste meters te maken.

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van alle ontwikkelingen voor techniekonderwijs in de regio!
Bedankt voor je aanmelding!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Volg ons

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws en ontwikkelingen in onze regio.

Meer nieuws

Uitgelicht
Nieuws
24 November 2025

Kijkje in de keuken: bedrijvencarrousel laat leerlingen techniek écht ervaren

Ieder jaar openen bedrijven uit onze regio hun deuren voor leerlingen, zodat zij een kijkje krijgen in de keuken. Maar wat blijft er nou eigenlijk hangen na zo’n bezoek? Uit onderzoek bleek dat traditionele bedrijfsbezoeken vaak minder effect hebben dan gehoopt: leerlingen zien veel, maar ervaren weinig. “Dat kan anders,” dachten ze op het Hub van Doornecollege. “Vaak is de groepsdruk groot tijdens een bedrijfsbezoek: de ‘stoere gasten’ bepalen de sfeer,” vertelt Geert Aben. “Veel anderen durven geen vragen te stellen of te zeggen wat ze écht interessant vinden. Dat moest anders.”

Een nieuwe aanpak: de bedrijvencarrousel

Om meer diepgang te creëren, start de school met een nieuwe manier om leerlingen met bedrijven in contact te brengen: de bedrijvencarrousel. Geen grote excursiedagen meer, maar kleine, persoonlijke bezoeken in tweetallen. De klas wordt vooraf zorgvuldig ingedeeld. Geert: “Samen met andere docenten kijken we naar wie zich veilig voelt bij elkaar en wie elkaar goed aanvult. Ook wordt gekeken welke leerlingen enthousiast worden van bepaalde sectoren. Zo ontstaat de ideale setting om nieuwsgierigheid te stimuleren en talent te laten groeien.”

“In tweetallen durven leerlingen vragen te stellen, initiatief te nemen en zichzelf te laten zien. Dat is waar het om draait.”

Negen bedrijven, negen ervaringen

In de carrousel werken negen regionale bedrijven mee. Iedere week gaan twee leerlingen op bezoek bij een ander bedrijf, telkens voor twee uur. Zo schuiven de tweetallen week na week door, totdat ze bij elk bedrijf een kijkje hebben genomen. De deelnemende bedrijven komen uit verschillende technische sectoren: metaal, elektro, mobiliteit en technologie. Zo zien leerlingen niet alleen de wereld van hun eigen profiel, maar ook de veelzijdigheid van techniek als geheel. Ook hier is sprake van kruisbestuiving tussen richtingen. Natuur & Techniek-leerlingen bezoeken bijvoorbeeld metaalbedrijven, terwijl leerlingen uit Mobiliteit en Transport juist kennismaken met elektrotechniek.

“Of je nu werkt in de techniek of met techniek, je komt er altijd mee in aanraking. Dat willen we laten zien.”

Veiligheid, betrokkenheid en vertrouwen

De kleinschalige opzet blijkt precies wat leerlingen nodig hebben. In tweetallen voelen ze zich veiliger om vragen te stellen, mee te werken en hun eigen mening te vormen. Zonder groepsdruk of afleiding ontdekken ze waar hun interesse echt ligt. Bedrijven merken dat leerlingen oprechte interesse tonen en zich beter durven uiten. Ook docenten zien de meerwaarde: de carrousel zorgt voor betrokkenheid, motivatie en meer bewustzijn van wat techniek te bieden heeft. “De carrousel verbindt onderwijs en bedrijfsleven op een natuurlijke manier,” zegt Geert. “Leerlingen ontdekken zelf waar hun talent ligt, en bedrijven krijgen de kans om echt contact te maken met hun toekomstige vakmensen.”

Meer dan een bedrijfsbezoek

De bedrijvencarrousel sluit naadloos aan bij de visie van het Hub van Doornecollege: techniek tastbaar en persoonlijk maken. Waar een klassieke excursie vooral laat zien wat een bedrijf doet, laat de carrousel leerlingen ervaren hoe het is om er te werken.

Een blijvende ervaring

Met de carrousel brengt de school techniek dichterbij dan ooit. Leerlingen ontdekken in verschillende bedrijven van dichtbij wat techniek in de praktijk inhoudt. Niet alleen als schoolvak, maar als toekomstperspectief. Door persoonlijk kennis te maken met bedrijven worden keuzes concreter, loopbanen bewuster en talenten zichtbaarder.

“Zo verandert een bedrijfsbezoek van een eenmalige indruk naar een blijvende ervaring,” besluit Geert.

Meer lezen
Uitgelicht
Nieuws
02 September 2025

Nieuwe programmamanager Techspot Veerle van Schaijk start begin september

Met ingang van 1 september 2025 start Veerle van Schaijk als programmamanager van Techspot – Helmond-De Peel. Veerle volgt hiermee Henk Winkelman en Edith Vissers op, die in de afgelopen jaren met veel inzet en bevlogenheid hebben gewerkt aan het opbouwen van een stevig en toekomstgericht STO-programma in onze regio.

Veerle is geen onbekende binnen het techniekonderwijs van Helmond-De Peel. Vanuit haar rol bij het Vakcollege Helmond heeft zij de afgelopen jaren nauw samengewerkt met scholen, bedrijven en andere partners in de regio. Ze brengt dus niet alleen ervaring, maar ook regionale betrokkenheid en enthousiasme mee.

Veerle van Schaijk als programmamanager van Techspot – Helmond-De Peel

‘Het is een eer om samen met onze regionale (onderwijs)partners het techniek- en technologieonderwijs verder te ontwikkelen. De afgelopen jaren heb ik ervaren dat techniek in deze regio bruist van creativiteit, vakmanschap en samenwerking. Die energie en verbondenheid maken dat ik er ontzettend naar uitkijk om samen nog meer jongeren te enthousiasmeren voor een toekomst in deze prachtige sector.’

— Veerle van Schaijk

We wensen Veerle veel succes en kijken uit naar de samenwerking binnen Techspot!

Dank aan Henk en Edith

Per 1 juli is Henk Winkelman gestopt als programmamanager. Edith Vissers blijft nog een korte periode aan om de overdracht goed te begeleiden. Samen hebben zij een stevige basis gelegd voor het STO-programma in Helmond-De Peel, waar wij hen bijzonder dankbaar voor zijn. In het najaar organiseren we een gezamenlijke bijeenkomst voor onderwijs en bedrijfsleven in de regio, waarin we vooruitkijken én officieel afscheid nemen van Henk en Edith. 

Samen verder bouwen aan Techspot

Met de komst van Veerle slaan we als regio een nieuwe bladzijde om. We bouwen voort op wat er is bereikt en blijven samen werken aan ijzersterk techniekonderwijs in onze mooie regio.

Meer lezen
Techspot Helmond de Peel
Uitgelicht
Nieuws
01 July 2025

"Onderwijs dat leeft": de kracht van Helmond de Peel

Techspot Helmond-De Peel is een sterk regionaal netwerk waarin scholen, bedrijven en maatschappelijke organisaties samen werken aan toekomstgericht techniekonderwijs. In deze eerste editie van onze nieuwsbrief spreken we Emmeken van der Heijden, penvoerder van Techspot Helmond-De Peel, over de kracht van deze bijzondere regio.

In het gesprek vertelt Emmeken met grote bevlogenheid over de ontwikkeling van Techspot in de regio Helmond-De Peel. Ze maakt duidelijk dat dit niet zomaar een project is, maar een stevig netwerk van scholen, bedrijven en organisaties die samen het techniekonderwijs versterken.

Emmeken van der Heijden

Volgens Emmeken is het een bijzonder krachtige regio. Geen grootstedelijke benadering zoals in Brainport, maar een eigen, lokale manier van werken die wordt gekenmerkt door betrokkenheid, korte lijnen en samenwerking. “We kennen elkaar hier. We pakken dingen samen op. Dat maakt dat we echt maatwerk kunnen leveren,” vertelt ze. “Binnen Brainport ligt de nadruk vooral op schaalsprong. Wij focussen liever op kwalitatieve ontwikkeling. En we vatten de sector techniek breed op. We kijken niet alleen naar niches zoals microchips, maar juist naar het toepassen van techniek in de maatschappij – bijvoorbeeld in de zorg.”

De kern? De leerling. Het leergeluk, het werkgeluk, het levensgeluk. Alles wat binnen regio Helmond-De Peel gebeurt, begint bij wat het kind nodig heeft. “Wij zeggen: ga maar ontdekken wat je leuk vindt. En als we het zelf niet in huis hebben, dan zoeken we samen naar waar het wél kan. We willen kinderen laten ervaren hoe breed de mogelijkheden binnen techniek zijn.”

De passie spat ervan af als Emmeken vertelt over hoe scholen hierin hun eigen route kunnen kiezen, met ondersteuning van het netwerk. “In onze regio komt onderwijs heel goed samen met de arbeidsmarkt. Leerlingen bezoeken bedrijven, lopen stage en werken samen met bedrijven in de regio – bijvoorbeeld voor hun profielwerkstukken. We hebben binnen het vmbo veel profielen, maar ook voor havo en vwo wordt praktijkgericht leren steeds belangrijker.” Emmeken gelooft sterk in het eigenaarschap van leerlingen én van de mensen in het onderwijs. Door ruimte te geven aan nieuwsgierigheid, samenwerking en vertrouwen, ontstaat onderwijs dat leeft. En dat zie je terug in de praktijk.

Meer lezen
Vakcollege Helmond - Afval tot ontwerp 2
Uitgelicht
Nieuws
26 June 2025

Van afval tot ontwerp: brugklassers geven oude spullen een tweede leven

Wat gebeurt er als je brugklassers loslaat op een berg oude spullen van de kringloop? Dan ontstaat er iets bijzonders. Op het Vakcollege Helmond hebben eerstejaarsleerlingen hun eigen afvaltransformatieproject uitgevoerd, onder de noemer Van afval tot Ontwerp.

Het resultaat? Creatieve, technische producten én een kennismaking met het belang van duurzaamheid en hergebruik. Het project combineert duurzaamheid, techniek en maatschappelijke bewustwording, en laat zien hoe vaardigheden uit eerdere lessen – zoals 3D-ontwerp uit het StemUp-project – direct worden toegepast in de praktijk.

 

Duurzaamheid begint bij doen

“De meeste leerlingen uit deze doelgroep kopen nooit iets tweedehands. Het is echt de ‘Temu-generatie,” lacht techniekdocent Aukje van Gijsel. “Ze vinden het vies of raar. Maar na een bezoek aan een kringloopwinkel, waar ze zagen hoeveel werk het is om spullen te sorteren en verkopen, begon het kwartje te vallen. Want waarom zou je altijd iets nieuw kopen, als je het ook kunt reparen of hergebruiken?”

In het project leerden de leerlingen niet alleen over afval en recycling, maar gingen ze zelf aan de slag. Ze kozen elk een afgedankt object en gaven het een compleet nieuwe functie. Daarbij gebruikten ze technieken uit eerdere technieklessen én onderdelen uit de 3D-printer. “Verbindingsstukken, cijfers, bloemetjes, alles wat nodig was om hun ontwerp af te maken.”

Techniekdocent Aukje bij de expo in de aula van Vakcollege Helmond.

 

Van beschuitbus tot airbus

De resultaten zijn even verrassend als origineel. Een oude beschuitbus werd omgetoverd tot een vliegtuig met een geprinte propeller. Een LP kreeg een nieuw leven als wandklok, compleet met 3D-geprinte cijfers. Een pop zonder hoofd werd een kunstwerk met bloemen en Halloween-look. En een bril veranderde in een mini-fotolijstje, met foto’s in plaats van glazen.

“Wat ik het mooiste vond,” zegt Aukje, “is dat ze echt eigenaarschap voelden. Ze mochten alles zelf bedenken en uitvoeren, en juist daardoor raakten ze enthousiast. Sommigen kwamen met ideeën uit Minecraft of maakten ontwerpen die echt iets persoonlijks uitdrukten.”

Toepassen wat je geleerd hebt

Wat dit project extra bijzonder maakt, is de koppeling met het eerder gedraaide StemUp-project, waarin leerlingen 3D-vaardigheden leerden zoals ontwerpen, slicen en printen. Die kennis kwam nu goed van pas. “Ze snapten ineens waarom je een gat moet voorboren, hoe je verbindingen maakt, hoe gereedschap werkt. Alles wat ze in de technieklessen hadden opgepikt, kwam terug in dit project.”

Ook het gebruik van de 3D-printer werd daardoor veel functioneler. “Ze gingen onderdelen ontwerpen die hun object echt verder hielpen – niet zomaar iets moois, maar iets bruikbaars. Dat is precies wat we willen bereiken met techniekonderwijs.”

 

Maatschappelijk bewustzijn als bijvangst

Naast technische kennis en creativiteit is ook het maatschappelijk besef gegroeid. “Ze hebben gezien hoeveel werk er achter recycling zit. En dat er mensen zijn die dat werk doen. Dat is belangrijk om mee te geven.” Aukje ziet het dan ook niet als een eenmalig project. “Volgend jaar wil ik zeker een tweede editie doen met de brugklas. Het is een mooie manier om het schooljaar af te sluiten én om leerlingen te laten ontdekken wat techniek voor hen kan betekenen.”

De eindresultaten worden gepresenteerd tijdens een expositie op woensdag 18 juni, op het Vakcollege Helmond. Daar kunnen ouders, klasgenoten en collega’s zien hoe afval werd omgevormd tot ontwerp – en hoe brugklassers zelfbewust de verbinding leggen tussen duurzaamheid, creativiteit en techniek.

Meer lezen
Leerlingen bouwen hun toekomst met 3D-printers
Uitgelicht
Nieuws
03 June 2025

Leerlingen bouwen hun toekomst met 3D-printers: het StemUp-project op Vakcollege Helmond

Op het Vakcollege Helmond draaien sinds kort de 3D-printers op volle toeren. Eerstejaars leerlingen van verschillende sectoren – van techniek tot zorg & welzijn en economie & ondernemen – doen mee aan StemUp, een vernieuwend techniekproject dat vakoverstijgend onderwijs tastbaar maakt. Het project is onderdeel van Techspot Helmond de Peel, het regionale samenwerkingsverband binnen Sterk Techniekonderwijs, en wordt mede mogelijk gemaakt door ASML en Junior IOT.

Techniek begint bij verwondering

In het lokaal van instructeur Barry leren leerlingen in korte tijd zelfstandig ontwerpen én printen. Ze maken onder andere sleutelhangers, theekopjes en doolhoven – simpele vormen, maar met een duidelijk leerdoel: snappen hoe zij zelf een ontwerp tot leven laten komen. “Ze leren werken met Tinkercad, slicen hun ontwerp, en sturen het dan zelf naar de printer. Het mooie is dat ze meteen het resultaat zien van wat ze digitaal hebben ontworpen,” vertelt Barry.

Maar het project draait niet alleen om techniekvaardigheden. Juist het creatieve en persoonlijke aspect speelt een grote rol: leerlingen kunnen hun ontwerp personaliseren, kleuren kiezen, of zelfs hun naam in een object verwerken. Daarmee sluit het aan bij verschillende profielen. “Bij zorg en welzijn maken ze bijvoorbeeld een oorbellenbakje of een ander zorghulpmiddel. Bij economie een display voor hun product,” zegt Barry. “Het is techniek in de context van hun gekozen vakgebied.”

Van pilot naar structureel onderwijs

Mike Claassens, projectleider van Techspot (voorheen STO) op het Vakcollege Helmond, benadrukt dat StemUp meer is dan een leuke lesactiviteit: het is onderdeel van de Vakroute en een structurele stap in de doorontwikkeling van het techniekonderwijs op school. “We zijn met StemUp in aanraking gekomen via ASML. Zij bieden scholen onderwijspakketten aan, op voorwaarde dat je een ambitieplan schrijft. Dat hebben we gedaan. Vervolgens worden we drie jaar lang begeleid door ASML – met materialen, gastlessen én scholing voor onze docenten.”

Het programma is zo opgezet dat leerlingen uit verschillende profielen kennismaken met techniek, niet alleen de leerlingen uit de techniekklas. “Techniek zit overal – ook in zorg, ook in economie. Daarom doen we dit breed. En omdat we via ASML ook laptops en open printers beschikbaar worden gesteld, kunnen leerlingen op hun eigen afdeling verder met wat ze geleerd hebben,” legt Mike uit.

Leren van én met elkaar

Voor de gastlessen werkt de school samen met Junior IOT, een partij die namens ASML lespakketten verzorgt en zelf ook een educatieve website aanbiedt. Mike: “Zij geven bij ons de inhoudelijke instructie. Onze eigen docenten zijn aanwezig voor de pedagogische begeleiding. Zo leren ook onze collega’s van andere afdelingen hoe ze techniek kunnen toepassen binnen hun vakgebied.”

Naast de lessen voor leerlingen was er vooraf ook scholing voor het docententeam, zodat iedereen met basiskennis kon instappen. Die investering helpt om het onderwijs binnen de school klaar te stomen voor de toekomst, denkt Mike. “Het hele traject is erop gericht dat wij dit straks zelfstandig kunnen voortzetten. Wat we nu met ondersteuning doen, wordt straks onderdeel van ons reguliere onderwijs.”

Een vliegwiel voor toekomstgericht leren

Het enthousiasme onder deze jonge leerlingen is groot. Ze ontwerpen een huisje, maken een BMW-logo na, of verzinnen hun eigen ontwerpen. Maar de visie reikt verder dan alleen het eerste leerjaar. “Dit is het begin. In jaar vier willen we dat ze geavanceerder aan de slag gaan – bijvoorbeeld door zelf onderdelen voor werkstukken te ontwerpen en te printen. Zo wordt 3D-printen een vanzelfsprekend onderdeel van het leerproces.”

En dat past perfect bij de bredere doelstelling van Sterk Techniekonderwijs, aldus Mike: “We willen als school sectoroverstijgend én duurzaam met techniek bezig zijn. StemUp helpt ons daar enorm bij. En het mooiste? Het laat leerlingen ervaren dat techniek overal is – én dat zij het zelf kunnen vormgeven.”

Meer lezen
Techniekplein van het Varendonck College
Uitgelicht
Nieuws
02 June 2025

Een kijkje op het Techniekplein van het Varendonck College

Een toekomstbestendig gebouw, een innovatieve visie en de overtuiging dat techniekonderwijs écht anders kan – dát is wat je ervaart op het Varendonck College in Someren. Waar leerlingen vroeger verspreid over verschillende lokalen hun technieklessen volgden, bruist het onderwijs nu op één centrale plek: het Techniekplein.

Toen de vmbo- en praktijkonderwijs-locatie vorig jaar haar intrek nam in een gloednieuw schoolgebouw, stond één ding vast: het onderwijs moest mee in die vernieuwing. De ontwerpprincipes van het gebouw – flexibiliteit, multifunctionaliteit, duurzaamheid en kleinschaligheid – komen prachtig samen op het Techniekplein.

 

Geen klaslokaal, maar één groot geheel

Op het Techniekplein volgen leerlingen hun technieklessen niet langer in aparte vaklokalen, maar juist in één grote, open ruimte. Dat zorgt voor dynamiek, overzicht én verbinding. Leerlingen zien wat er gebeurt in andere delen van het plein en raken gemakkelijker geïnteresseerd in andere vakgebieden.

“Leren in afgesloten klaslokalen past eigenlijk niet meer bij deze tijd,” vertelt Frans van de Moosdijk, één van de instructeurs. “In deze open omgeving krijgen leerlingen een veel beter beeld van wat techniek allemaal kan zijn. Ze kijken bij elkaar mee, helpen elkaar spontaan en ontdekken vanzelf waar hun interesses liggen. Het enthousiasme dat dat oplevert, is elke dag voelbaar.”

 

Zelf ontdekken, zelf doen

Op het Techniekplein staat de leerling centraal. Actief leren is de standaard: zelf ontdekken, zelf doen, zelf keuzes maken. Leerlingen bewegen zich vrij tussen werkplekken en opdrachten, en werken aan echte, tastbare projecten in onder meer houtbewerking, metaal, elektro en interieur en design.

“Wij bepalen niet van tevoren wat een leerling moet worden,” verklaart Frans. “We zeggen: ga maar ontdekken wat jij leuk vindt. En als wij het zelf niet in huis hebben? Dan gaan we samen op zoek naar een plek waar je het wél kunt leren. De leerling is leidend.”

Die aanpak zorgt niet alleen voor een brede kennismaking met verschillende technische richtingen, maar ook voor meer eigenaarschap en motivatie. Leerlingen leren van en met elkaar, precies zoals het er in de praktijk straks ook aan toe gaat.

 

Een inspirerend voorbeeld uit de regio

Het Techniekplein van het Varendonck College laat zien hoe Sterk Techniekonderwijs in de praktijk tot leven komt. Innovatief, toekomstgericht en met oprechte aandacht voor elke leerling. Een inspirerend voorbeeld van hoe techniekonderwijs eruit kan zien – en vooral: hoe het kan voelen.

Benieuwd hoe dat eruitziet in de praktijk? In deze video neemt een van de instructeurs je mee voor een rondleiding over het Techniekplein!

Meer lezen
Welkom bij Techspot Helmond de Peel
Uitgelicht
Nieuws
01 June 2025

Welkom bij Techspot Helmond de Peel

Onder de naam Techspot - Helmond de Peel gaan we de komende tijd Sterk Techniekonderwijs in onze regio verder vormgeven en doorontwikkelen. Een nieuwe naam die past bij wie we zijn en waar we voor staan: een plek waar techniek leeft, waar talent groeit en waar onderwijs en bedrijven samen bouwen aan de toekomst.

Maar wat verandert er precies? En waarom een nieuwe naam? In deze blog leggen we het uit.

Waarom een nieuwe naam?

Sterk Techniekonderwijs is de landelijke regeling die scholen en bedrijven ondersteunt om techniekonderwijs te versterken. In elke regio krijgt dat een eigen invulling. In onze regio Helmond de Peel werken we al jaren samen aan sterk techniekonderwijs, maar deden we dat eerder zonder herkenbare, eigen uitstraling.

Met de naam Techspot - Helmond de Peel geven we onze regionale samenwerking een gezicht. We maken het onzichtbare zichtbaar. Het laat zien: dit is dé plek waar techniek en talent samenkomen. Voor leerlingen, voor ouders, voor scholen en voor bedrijven.

Wat betekent Techspot?

De naam Techspot zegt precies wat we zijn en wat we doen:

  • Tech staat voor techniek – van metaal en elektro tot IT, zorgtechnologie en duurzame innovatie.
  • Spot is een plek waar iets gebeurt. Een plek waar je ontdekt, leert, probeert, faalt en groeit. Met “Spot” kunnen we ook het licht zetten op dat wat er gebeurt, op dat wat belangrijk is. 

Samen wordt het een naam die aanstekelijk werkt. Internationaal herkenbaar, lekker kort, en vooral: positief. Op dit platform laten we alle mooie verhalen zien die rondom techniek(onderwijs) en technologie leven in onze regio. 

Voor wie is Techpot?

Techspot is er voor iedereen die iets met techniek wil doen.

  • Voor leerlingen in het vmbo die willen ontdekken waar hun talent ligt.
  • Voor ouders die hun kinderen willen helpen een goede keuze te maken.
  • Voor docenten die samen met bedrijven onderwijs willen vernieuwen.
  • Voor ondernemers die jong technisch talent een kans willen geven en zelf willen bijdragen aan toekomstgericht onderwijs.


Wat doen we bij Techspot?

Onder de vlag van Techspot brengen we mensen, ideeën en kansen bij elkaar. We organiseren activiteiten, ontwikkelen lesprogramma’s en bouwen bruggen tussen school en werk. Denk aan:

  • Techniekdagen op scholen en in bedrijven
  • Loopbaanoriëntatie waarbij leerlingen echte technische opdrachten uitvoeren
  • Docentenstages in het bedrijfsleven
  • Gastlessen 
  • Projecten rond robotica, duurzaamheid of domotica
  • Samenwerkingen tussen scholen, bedrijven en gemeenten

En dat doen we allemaal met één doel: jongeren enthousiast maken voor techniek en ze helpen hun weg daarin te vinden.

Waarom is dit belangrijk?

Techniek is overal om ons heen. In de energietransitie, in de zorg, in de bouw, in onze fabrieken en in onze huizen. De regio Helmond de Peel barst van de innovatieve bedrijven die technische vakmensen nodig hebben – nu én in de toekomst.

Jongeren moeten techniek kunnen ervaren, voelen en proberen. En dat gebeurt niet vanzelf. Daar heb je samenwerking voor nodig. Samenwerking tussen onderwijs en bedrijfsleven. En precies dát is wat Techspot mogelijk maakt.

Een naam. Een beweging.

Techspot is niet alleen een naam. Het is een uitnodiging. Aan scholen, aan bedrijven, aan ouders en aan jongeren. Doe mee. Denk mee. Werk samen aan een regio waar techniek en talent hand in hand gaan.

We geloven in een toekomst waarin iedereen een plek kan vinden die bij hem of haar past. En voor veel jongeren ligt die plek in de techniek. Techspot helpt ze die plek te vinden – stap voor stap, lokaal en persoonlijk.

Meer weten? Meedoen?

Wil je weten wat we doen of hoe jij kunt aanhaken? Neem dan contact met ons op via (mailadres invullen) Of je nu leerling bent, ouder, leraar of ondernemer: er is altijd een manier om bij te dragen. Want techniek maak je samen. En dat begint in onze regio bij Techspot – dé plek waar techniek en talent samenkomen.

Meer lezen
Terug naar overzicht